Jak ćwiczyć pamięć w starszym wieku?

Problemy z pamięcią to jedna z najbardziej frustrujących zmian jakie doświadcza wiele osób wraz z biegiem lat. Kiedy pamięć nie jest już tak dobra jak dawniej, seniorzy często zaczynają odczuwać niepokój. Wpływa to na jakość ich życia i poczucie bezpieczeństwa. Jest jednak wiele sposobów na poprawę pamięci, wśród nich te, które prezentujemy poniżej.

Zorganizowana przestrzeń domowa

Dobra organizacja w przestrzeni w życiu domowym to ważny element, który dotyczy zarówno seniorów mieszkających z rodziną jak i pensjonariuszy domów opieki. Utrzymanie porządku, ale również prowadzenie kalendarza lub dzienniczka w celu rejestrowania nadchodzących wydarzeń może okazać się dobrym sposobem na poprawę funkcjonowania osoby starszej. Jeśli zauważymy, że seniorzy mają coraz większe problemy z pamiętaniem nawet o dobrze im znanych rzeczach możemy np. zalecić, aby trzymali ważne przedmioty takie jak np. okulary czy klucze w określonych miejscach. Łatwiej im wtedy będzie odnaleźć się w codziennym życiu.

Spotkania z ludźmi

Kontakt z innymi osobami pomoże zmniejszyć stres i poprawić samopoczucie. Częstsze kontakty z ludźmi mogą pomóc w utrzymaniu większej aktywności mózgu. Seniorzy mogą częściej spotykać się z przyjaciółmi, rodziną. W domu opieki pensjonariusze spotykając się czy też biorąc udział w terapii zajęciowej również mają doskonałą okazję do angażowania się w relacje z rówieśnikami. Zapewnienie seniorom towarzystwa może pomóc w ograniczeniu izolacji, ale również poprawić pamięć.

seniorzy ćwiczący pamięć grą w szachy

Wzmożona aktywność mózgu

Aktywność fizyczna umożliwia nam zachowanie sprawności i zdrowia. Podobnie spójrzmy na nasz mózg. Aby był silny i sprawny również potrzebuje odpowiedniej dawki ćwiczeń. Czynności takie jak czytanie, nauka języka obcego, nauka gry na instrumencie muzycznym, rozwiązywanie łamigłówek i krzyżówek oraz wszelkie inne działania wymagające myślenia będą miały korzystny wpływ na pamięć.

Aktywność fizyczna

Oprócz aktywności umysłowej ważna jest również aktywność fizyczna. Chociaż jest ona bardziej związana z korzyściami odczuwanymi przez ciało, może pozytywnie wpływać również na umysł zwiększając chociażby dopływ krwi do mózgu. Należy upewnić się, że seniorzy nie wykonują zbyt forsownych ćwiczeń na początek. Spokojna gimnastyka, chodzenie czy pływanie – cokolwiek pozostaje w zasięgu możliwości i będzie źródłem przyjemności z pewnością będzie działało na korzyść. Ćwiczenia mogą pomóc w zmniejszeniu stresu, który może mieć negatywny wpływ również na pamięć. Relaksująca aktywność, taka jak np. joga, bywa szczególnie skuteczna w redukowaniu stresu.

Właściwe odżywianie

Zbilansowana dieta seniora także odgrywa rolę w zachowaniu dobrej pamięci. Należy zachęcać seniora do spożywania zdrowej żywności bogatej w owoce, warzywa, zboża, ryby i chude mięso. Dieta śródziemnomorska jest uważana za szczególnie korzystną dla naszego mózgu.

Dobry sen

Zmęczenie może wywierać negatywny wpływ na pamięć. Sen to czas, w którym wspomnienia utrwalają się po całym dniu a organizm regeneruje się. Jeśli senior nie śpi wystarczająco długo, dowiedz się dlaczego. Osoby starsze często cierpią na zaburzenia snu i bezsenność, konieczna może okazać się konsultacja lekarska.

Kiedy szukać pomocy?

Jeśli utrata pamięci poważnie wpływa na zdolność seniora do prawidłowego funkcjonowania warto udać się do lekarza. Niektóre schorzenia takie jak cukrzyca, wysokie ciśnienie mogą negatywnie wpływać na pamięć podobnie jak przewlekłe choroby, takie jak depresja czy choroby tarczycy. Lekarz może pomóc w ich kontrolowaniu. Również leki mogą mieć wpływ na problemy z pamięcią, specjalista może poddać je weryfikacji i poszukać alternatyw. W większości przypadków pogarszająca się pamięć jest tylko nieuniknioną oznaką upływu czasu. Pomóż starszemu rodzicowi czy pensjonariuszowi zachować kontrolę, zapewnij aktywność dla ciała i mózgu, aby zmniejszyć frustrację związaną z pogorszeniem pamięci.

Dom Opieki Seniora Warszawa, opieka seniora, prywatny dom opieki